Criza forței de muncă a ajuns să afecteze grav sistemul de transport public din marile orașe ale României. În ciuda ofertelor de salariu atrăgătoare și beneficiilor adiționale, cum ar fi cazarea gratuită, companiile de transport nu reușesc să atragă suficienți șoferi profesioniști. Această penurie de personal calificat provoacă probleme semnificative în operarea flotelor de autobuze, cu multe vehicule rămânând nefolosite în garaje.
La Timișoara, de exemplu, din cele 77 de autobuze disponibile, doar 46 sunt în circulație. Acest deficit afectează grav frecvența și punctualitatea mijloacelor de transport în comun, generând aglomerație și întârzieri frustrante pentru călători. Un student local relata cum întârzierile repetate l-au determinat să rateze cursuri importante la universitate.
Conducerea societății de transport public din Timișoara a declarat că ar avea nevoie urgentă de cel puțin 20 de șoferi pentru a menține un serviciu adecvat pentru utilizatori. „Un șofer poate câștiga între 4.000 și 4.500 de lei lunar, și îi oferim și cazare”, spunea Nicu Bitea, directorul societății.
Situația din Iași este similară, cu un deficit de 30-40 de șoferi. Cristian Stoica, directorul companiei de transport public, și angajații săi se confruntă cu ore suplimentare extenuante. „Suntem puțini, facem multe ore suplimentare și avem puține zile libere”, mărturisea Iulian Panțîru, unul dintre șoferii companiei.
Și în Brașov, problema persistă. Silviu Ștefan, purtător de cuvânt la RATB Brașov, a subliniat că aproape toți șoferii sunt nevoiți să facă ore suplimentare, deși sunt remunerați pentru acestea. „Venitul lor net este de aproximativ 3.100-3.200 de lei”, explică el.
Uniunea Transportatorilor Rutieri din România evidențiază că țara noastră se confruntă cu un deficit sever de aproximativ 40.000 de șoferi cu atestat profesional. Această criză a fost amplificată de migrația șoferilor cu experiență către alte țări, unde salariile sunt mult mai atractive. În străinătate, un șofer de camion poate câștiga până la 2.200 de euro pe lună, în timp ce un șofer de autobuz poate obține între 1.500 și 1.800 de euro pentru un program de muncă de doar 6 ore pe zi.
Această situație problematică subliniază necesitatea unor strategii mai eficiente pentru retenția și atragerea forței de muncă în sectorul transportului public, pentru a evita colapsul acestui serviciu esențial pentru mobilitatea urbană.